Wat zeg je tegen je kind?

Een emotionele, liefdevolle behoefte van je kind vullen door middel van woorden. Dat woorden effect hebben, dat weten we allemaal. Denk maar eens terug aan wat die leerkracht, zus, opa, of je ouders tegen jou zeiden en wat nog steeds wel eens knaagt van binnen.

Bij het brengen van een boodschap van liefde via woorden aan je kind zijn er drie belangrijke componenten die meespelen. De woorden “ik vind jou lief” betekenen in eerste instantie niet zoveel. De woorden met daarbij een liefdevolle blik en stem met een klank die als muziek klinkt zoals in de film, heeft veel meer betekenis. Dus de klank, de intonatie en de houding spelen een hele belangrijke rol.

De meeste kinderen worden heel erg blij van complimenten krijgen. Maar wanneer komt zo’n compliment nou aan als een boodschap van liefde? Dat heeft te maken met een compliment inzetten op het juiste moment. Dat moment is wanneer een kind ernaar vraagt. “Wat vind je van mijn tekening? Ik heb goed mijn jas aan gedaan hè? Ik ben zo blij dat ik door het gat heen kon zwemmen.” Op al deze voorbeelden kan je een compliment geven.

Zet je compliment op het juiste moment in. Dan heeft dit het meeste effect. Een compliment over wat een kind doet heeft het meeste effect als een kind zichzelf ook waardeert over wat hij/zij heeft gedaan. Zorgt dat prijzende woorden echt en oprecht zijn. 

Bemoedigen is moed geven. Een kind bemoedigen of aanmoedigen zal zorgen dat de innerlijke motivatie naar voren komt. Hierdoor zal een kind zich inzetten om bijvoorbeeld te leren praten, fietsen, spelen of vriendschappen aan te gaan of zijn gedrag aan te passen. Ze zijn het meeste effectief wanneer ze gericht zijn op iets specifieks. Betrap hem/haar op iets goeds en geeft daar een compliment op.

Dit compliment zal een kind richting geven. Deze richting begeleidt je kind zich moreel en ethisch te ontwikkelen. Liefdevolle begeleiding heeft altijd oog voor wat het beste is voor je kind. Het doel is de kinderen te helpen die kwaliteiten te ontwikkelen die hun in de toekomst van pas zullen komen. 

Een positieve boodschap op een negatieve manier gebracht zal een negatief resultaat geven. 

  • Al gillend tegen je kind zeggen dat je kind niet mag gillen
  • Tik op de hand van je kind geven en zeggen dat je kind niet mag slaan 
  • Zeggen dat je kind zijn speelgoed niet mag laten rondslingeren maar zelf je spullen laten liggen. 

Dit zijn voorbeelden van begeleiding op een negatieve en verbiedende manier. 

Ja, er zijn momenten waarop je je kind dingen moet verbieden, bijvoorbeeld wanneer een kind van zijn mes likt. Of wanneer je kind een drukke straat wil oversteken zonder te kijken.

Door alleen te zeggen wat je kind niet mag, helpt vaak niet. Bied je kind een alternatief, bijvoorbeeld:

  • Wij aaien elkaar in zit huis, slaan hoort hier niet thuis want dat doet de ander zeer. 
  • We praten met een (zachte) binnenstem. Schreeuwen is niet nodig, ik kan je dan niet goed verstaan.
  • De spullen op de grond horen in de speelgoedbak, wie kan mij helpen dit op te ruimen. Heb je oudere kinderen plak er een briefje op met “ik wil in de speelgoedbak”
Scroll naar top